Foute rijders
In de jaren ’90 had Veilig Verkeer Nederland in het kader van de campagne ‘Minder snel? Dank u wel!’ een hilarisch spotje over verschillende vormen van asociaal rijgedrag (Nieuwsgierig? Bekijk ‘ m hier…!)
Een van die foute rijders was ‘het asootje’. U weet wel: Nog effe snel optrekken nadat je bijna een ouder echtpaar van de sokken hebt gereden.
In dit artikel ga ik het niet hebben over rijgedrag, en al helemaal niet over fout bezig zijn. Onlangs kwam ik namelijk een mooi positief gebruik van het woord ‘aso’ tegen.

ASOOO: Een mooie afkorting
De schrijvers van het boek ‘Breinlink voor ouders’ gebruiken het woord ASOOO als een ezelsbruggetje om goede feedback te geven.
A staat voor Autonomie
S staat voor Status
en de OOO voor je Overtuigingen Over Ontwikkelbaarheid

Denken over ontwikkeling
Om met dat laatste te beginnen: Hoe denk jij over ontwikkeling? Heb je een instelling van ‘als je maar goed je best doet kun je alles bereiken?’ En leef je die gedachte ook voor aan je kind?
Hoe je over ontwikkeling denkt, krijg je vaak mee door ervaringen, en ook door wat anderen tegen je zeiden. Denk maar eens aan uitspraken als ‘jongens zijn nu eenmaal beter in exacte vakken’ of ‘in onze familie zijn we niet zo muzikaal’. Dat soort uitspraken zijn vaak helemaal niet negatief bedoeld, maar kunnen de motivatie voor leren in de weg staan. Ze worden opgeslagen als een feit in het brein, en gaan daar een eigen leven leiden. (Lees hier ook het artikel over hoe dit werkt!)
Als jij je kind kunt meegeven dat hij of zij vaardigheden kan aanleren door goed te oefenen, dan werkt dit stimulerend.

Autonomie
Heb je op je werk wel eens een koerswijziging meegemaakt? Vaak gaat dat gepaard met een hoop zuchten en weerstand. Dit geldt vooral als medewerkers het gevoel hebben dat de verandering wordt opgelegd. “Ja hoor, dat hebben ze van hogerhand weer achter hun bureau bedacht…” Met kinderen, en zeker met pubers, werkt het net zo. Het helpt als ze enige inbreng hebben in het leren. “Zal ik je die som nog een keer uitleggen, of wil je liever straks overhoord worden over de theorie?” “Zullen we nu nog even die Franse woordjes bekijken of straks na het eten?” “Wat vind jij een prettige manier om dit geschiedenishoofdstuk te bestuderen?” Het zelf (mee)denken over oplossingen heeft nog een voordeel: Er wordt namelijk letterlijk dieper nagedacht. En dat helpt weer om goede leerstrategieën aan te leren!

Status
Om open te staan voor nieuwe ervaringen, moet je in een positieve stemming zijn. De prestatie van een ander afbranden is een zeer efficiënte manier om die ander te laten weglopen, letterlijk of figuurlijk. En daar sta je dan met je nuttige feedback….
Zeker pubers zijn kwetsbaar als het om hun zelfvertrouwen gaat, ook al stralen ze vaak iets anders uit. Het verhoogt hun status en daarmee hun gevoel van grip, als ze ook horen wat ze al goed doen. “Je hebt alle stappen in de berekening goed gevolgd, maar je hebt bij de laatste stap een rekenfoutje gemaakt”. Ook helpt het om feedback te geven op hun vooruitgang. “Je wist nu al veel meer woordjes dan de vorige keer!”

Wil je meer tips over het begeleiden van je kind bij huiswerk? Klik dan hier!

(Bron: Breinlink voor ouders)

Pin It on Pinterest