ADHD?

Voor de moeder van Miranda (15) is het glashelder. Haar dochter heeft ADHD. Ze heeft zich flink in het onderwerp verdiept en herkent haar dochter helemaal in de beschrijvingen. “Ze is vaak dingen kwijt, kan haar huiswerk niet goed plannen, doet alles op het laatste moment, lijkt slecht te luisteren….”. Als ik naar moeders opsomming luister denk ik onwillekeurig: “Hm, volgens mij ken ik er daar meer van, en noemen we dat doorgaans pubers…” Maar tegelijkertijd begrijp ik moeders zorg ook goed en neem ik die uiteraard serieus. Daarom heb ik aan de docenten van Miranda gevraagd of ze ook een aantal van die zaken bij Miranda herkennen. En ik heb de mentor van Miranda gevraagd om een vragenlijst in te vullen over probleemgedrag, waaronder ook AD(H)D. Ook moeder heeft zo’n lijst ingevuld, en Miranda ook.

Over Miranda gesproken: Die vindt het echt belachelijk! Dat straalt uit al haar poriën. Ze kijkt schuin naar haar moeder met wat een collega ooit heel plastisch een ‘sterf-ter-plekke-op-straat’-blik noemde. Heb je een beeld? Het bevestigt mij in mijn vermoeden dat dit wellicht vooral (stevige) puberproblematiek is…..

Structuur

Met Miranda en moeder neem ik de uitslag van de vragenlijsten door. Het blijkt, dat zij degene is die de meeste symptomen van ADHD herkent bij Miranda. “Ja he he, jij let ook overal op!” moppert Miranda. “Niet iedereen is zoals jij hoor!!” Ik vraag wat Miranda daarmee bedoelt. Moeder haakt in: “Ja, daar heeft Miranda wel een beetje gelijk in hoor. Ik zit zelf echt heel anders in elkaar. Ik hou juist heel erg van structuur, maak altijd plannen van tevoren, wil heel graag weten waar ik aan toe ben.”

Miranda snuift. “Echt man, ze overhoort me echt elke dag. En steeds maar van: “Heb je dit al af, heb je nog een toets morgen? Schijtziek word ik er van!” Hm, moeder en dochter zijn dus niet echt een match…..”Als ik het zo hoor is de belangrijkste vraag op dit moment misschien niet eens of Miranda nou ADHD heeft maar hoe jullie op een voor beiden prettige manier om kunnen gaan met het schoolwerk van Miranda. Op school zijn de docenten immers tevreden over haar, en haar cijfers zijn ook goed.”

Shoppen…

Moeder is het daar niet helemaal mee eens: “Ik weet het niet hoor, ik bedoel, haar mentor die kent haar pas een paar maanden, en ze zit best met een paar drukke meiden in de klas. Misschien valt ze gewoon niet op?” Daar kan ik haar niet helemaal ongelijk in geven. “Goed punt, ik zal dat zeker aan de mentor teruggeven. Maar mag ik tegelijkertijd een compromis voorstellen? Miranda, ik hoor jou zeggen dat je je vooral stoort aan het overhoren. Maar je moeder heeft het kennelijk wel een beetje nodig om te weten waar ze aan toe is. Is het een idee dat jullie op zondagmiddag wel samen een planning voor de week maken, maar dat jij dan zelf de toetsen leert?” Moeder en Miranda kijken elkaar enigszins aarzelend aan. “Volgens mij wordt het dan in elk geval de komende weken een stuk gezelliger in huis. En wie weet….houden jullie dan nog wel tijd en energie over voor een middagje shoppen!” Bij die laatste opmerking breekt er een glimlach door bij moeder. “He ja gezellig, dat is echt al een tijd geleden…..”

Pin It on Pinterest