Als je met pubers werkt moet je met je tijd mee gaan. Dat besef ik opnieuw als ik via Facebook Messenger een berichtje krijg van de moeder van Bart (15, 3T). Ik heb de jongere broer van Bart begeleid in de brugklas en ken moeder uit mijn kerk. Dat maakt de contactlegging natuurlijk al informeler. Ook Bart kan wel wat hulp gebruiken, denkt ze. “Overleg maar even met hem zelf, dit is zn mobiele nummer”.

Geheel in stijl stuur ik Bart een bericht via WhatsApp en we spreken af op dinsdagmiddag na schooltijd, de enige middag dat hij niet hoeft te werken, te chillen of bij zijn vriendin hoeft te zijn.

Aanvankelijk had Bart aangegeven “alles in de 3e” lastig te vinden. Maar gelukkig blijkt dat die middag al aanmerkelijk ingekaderd. Of gelukkig….Bart legt met een plof zijn natuurkundeboek op de keukentafel! “O jeetje Bart”, begin ik, “dat je nou van alle vakken precies natuurkunde uitkiest om met mij aan te werken! Weet je wel hoe moeilijk ik dat zelf vond op de middelbare school! Vooral die formules man…met letters moet je toch gedichten schrijven, geen rekensommen maken….”
Er verschijnt een grijns van herkenning op Barts gezicht. “Ja vooral die formules ja, daar snap ik dus echt geen hout van!” zegt hij instemmend.

We besluiten toch maar samen dapper het boek open te slaan. Twee weten immers meer dan 1, en wie weet ligt het probleem toch niet alleen bij de formule. Bart slaat het boek open bij het hoofdstuk over hefbomen. Heb ik ooit nog wel eens iets over geleerd op de PABO….Maar de leraar van toen legde het beduidend frisser uit dan de beschrijving die in het boek staat. En dan zijn we nog niet eens aan de formule toegekomen!
Tijd voor moderne middelen. “Heb je er al eens een Youtube-filmpje over gezocht?” vraag ik Bart. “Huh? Wat dan?” reageert Bart verbaasd. “Ja joh, op Youtube staan heel veel filmpjes met uitleg over van alles. Soms helpt alleen al een andere uitleg, of plaatjes erbij.” Enthousiast pakt Bart de Ipad van tafel en tikt “hefbomen” in op Youtube. En ja hoor, minstens 10 hits.

Samen bekijken we de eerste video in de zoeklijst. Die duurt 6 minuten, en ik zie Barts gezicht steeds verder opklaren. “Ooh….duh, zeg dat dan!” mompelt hij. “Goed he”, zeg ik als het filmpje klaar is. “En als je nu morgen weer natuurkunde gaat doen, dan laat je het deze leraar gewoon nog een keer uitleggen!” “Ja, deze is een stuk beter dan mijn eigen leraar,” concludeert Bart….

“Wat denk je, kun je zo verder?” vraag ik. “Ja hoor, ik moet gewoon effe oefenen” zegt Bart nuchter. Ik vraag of we al een nieuwe afspraak zullen maken. Bart twijfelt. “Hm, ik denk dat ik effe mn toets moet afwachten, of het gewerkt heeft zeg maar. En dan app ik je wel….”
Ik ben benieuwd naar het resultaat. En onze volgende date? Die kan misschien wel via Facetime….;)

Pin It on Pinterest