Papieren ruzie

Advocaat

Onno uit 4VWO volgt momenteel de training Snel leren = Leuk leren. In de kennismaking heeft hij verteld dat hij advocaat wil worden. En hij wordt vast een goede….Onno wil graag goed beargumenteerd te werk gaan. Iets van iemand aannemen doet hij niet snel.

Individueel

In deze Coronatijd geef ik de training individueel. Dat heeft als voordeel dat er meer ruimte is voor een persoonlijke aanpak. Ik besteed dus elke les ruimte aan vragen als “Welke tips ga JIJ deze week toepassen?” en “Hoe zou dit voor JOU nuttig kunnen zijn?” Nadat Onno na les 2 zelf besloten had dat zijn planagenda wellicht toch een handig hulpmiddel zou kunnen zijn (!) heeft hij de afgelopen week een planning gemaakt voor het voorbereiden van zijn presentatie voor Duits.

Ruzie

Ik vraag hem hoe het gegaan is. “Goed, heel goed!” antwoord hij glunderend. “Je presentatie of de planning?” vraag ik. “Nou, eigenlijk allebei wel” is zijn reactie.
“O super, vertel! Hoe is je dat gelukt met die planning?” vraag ik hem. Onno lacht. “Nou, ik heb tijd gepland op momenten dat ik er ook echt wel dacht aan te gaan willen werken”.
Ik vraag hem hoe dat dan anders is dan hij gewend was te doen. “Nou, eerst maakte ik altijd een planning met mijn moeder, maar die wilde dan bijvoorbeeld zeg maar dat ik dan om 10 uur al iets ging doen….en dan schreef ik het wel op, maar dan dacht ik al van ‘ja doei’ en dan gebeurde het dus ook niet….” Ik heb er een beeld bij! Ik vul aan: “En dan was die planning eigenlijk geen handig hulpmiddel, maar een ruzie met je moeder op papier?” Onno denkt even na. “Eh ja, zoiets ja…”

Overtuigd

Vervolgens vertelt Onno ook nog dat de presentatie “echt onwijs goed” ging. Ook dat leverde hem het bewijs dat dat plannen toch zo gek niet is.
Of hij komende week net zo overtuigd raakt van het werken met mindmaps? Wie weet…..kwestie van de juiste argumenten gebruiken en je tegenstander kennen denk ik…..;)

 

Pin It on Pinterest